مرکز تجارت جهانی ITC- آشنایی با ابزارهای تحلیل بازار بین‌الملل- دریچه تجارت

مرکز تجارت جهانی ITC- آشنایی با ابزارهای تحلیل بازار بین‌الملل- دریچه تجارت

ITC مخفف International Trade Centre و به معنی مرکز تجارت جهانی یا سازمان تجارت بین‌الملل است. این مجموعه در سال 1964 تاسیس شد. این سازمان با 4 نفر پرسنل شروع به کار کرد. اکنون بیش از 400 نفر در آن مشغول به کار هستند. افراد مذکور، سازمان ITC را با هدف سهولیت بخشید به معاملات بین‌المللی تاسیس کردند.

ترید مپ و دیگر ابزارهای مرکز تجارت جهانی ITC

مرکز تجارت جهانی، ابزارهای مختلفی برای بررسی و تحلیل معاملات، محصولات و… دارد. هر کدام از ابزارهای این وبسایت را در ادامه به شکل مختصر توضیح داده‌ایم:

ترید مپ (Trade Map)

ترید مپ محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین ابزار ITC است. این پلتفرم امکانات فراوانی را در اختیار تمامی تاجران، در سرتاسر جهان قرار می‌دهد. از جمله امکاناتی که ترید مپ ارائه می‌دهد:

  • انواع شاخص‌ها
  • تحلیل و بررسی محصولات
  • تحلیل فصل مناسب برای تجارت
  • بررسی مناطق و کشورهای مختلف و…

این وبسایت یک ابزار کافی برای تحلیل وضعیت صادرات و واردات و انجام معاملات است. با ترید مپ می‌توانید تصمیم بهتری در رابطه با معامله‌های خود بگیرید. برای آشنایی بیشتر با این ابزار، می‌توانید مقاله آموزش ترید مپ را مطالعه کنید.

مارکت اکسس مپ (Market Access Map)

این عبارت به معنی نقشه دسترسی بازار است. از طریق مارکت اکسس مپ می‌توانید تعرفه‌های کشورهای مقصد و قوانین آن‌ها را مشاهده کنید. از طریق آن می‌توانید با نمودارها و نقشه‌ها، تعرفه‌های گمرکی اعمال شده بر محصولات مدنظرتان را ببینید. دیگر قابلیت‌های مارکت اکسس مپ به شرح زیر است:

  • راه‌حا‌های تجاری
  • الزامات نظارتی
  • جریان‌های تجاری دوجانبه
  • دانلود نامحدود داده‌ها

اکسپورت پوتنشال مپ (Export Potential Map)

از طریق نقشه پتانسیل صادراتی می‌توانید موقعیت‌های مختلف صادرات را از جهت‌های مختلف بررسی کنید. برای آشنایی بیشتر با این ابزار می‌توانید مقاله ارزیابی پتانسیل‌های صادراتی را مطالعه کنید.

دسترسی به هر کدام از این ابزارها از طریق وبسایت ITC ممکن است. همان‌طور که گفتیم، هر کدام از این ابزارها قابلیت‌های خاصی دارند و در موارد متفاوتی می‌توانند مفید واقع شوند.

هدف‌های مرکز تجارت جهانی ITC

این سازمان بر اساس سه اصل خود را معرفی می‌کند:

  1. توسعه پایدار
  2. فراگیر بودن
  3. رونق اقتصادی

رونق اقتصادی موردی واضح است. در واقع این سازمان همواره در پی آن است که چرخه اقتصاد دنیا، در حال حرکت باشد. ITC قصد دارد که از رکود اقتصادی، ورشکستی اشخاص و دیگر رخدادهای منفی اقتصادی در دنیا جلوگیری کند.

منظور از فراگیر بودن، این است که همه مردم بتوانند تجارت کنند. به این معنا که زنان، قشر متوسط و تمامی افراد دیگر به بازارهای جهانی دسترسی داشت باشند. علاوه بر این دسترسی بتوانند اطلاعات مناسبی از آن به دست آورند.

پایداری به معنای استحکام بخشید به کسب و کارها و اقتصاد در حیطه بین‌المللی است. سازمان ITC با این کار قصد دارد، فضای مناسب برای ثبات و رشد اقتصاد جهانی را آماده کند.

همکاری با سازمان تجارت جهانی

مرکز تجارت جهانی با ITC در همکاری با WTO یا سزمان تجارت جهانی، ابزارهای تحلیل تجاری را پایه گذاری کردند. در ادامه بیشتر در مورد هر کدام از ابزارها توضیح داده‌ایم.

وبسایت ITC امکانات و قابلیت‌های فراوانی دارد که معامله‌گران به صورت رایگان می‌توانند از آن بهره ببرند. برای کار کردن با ابزارهای ITC کافی است که نحوه کار کردن با آن‌ها بدانید. جالب است بدانید که کار با این ابزارها ساده است و به راحتی می‌توانید این امر را یاد بگیرید.

Be the first to write a review