سامانه میخک مخفف سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی است. این سامانه، یک پلتفرم آنلاین است که خدمات متعددی از سمت وزارت امور خارجه در آن قابل انجام است. اگر قصد دارید که از این سامانه بهره ببرید باید ثبتنام خود را در سایت mikhak.mfa.gov.ir انجام دهید. خدماتی مانند صدور وکالتنامه، گواهی عدم سوء پیشینه، ثبت ازدواج و فوت و دریافت پاسپورت را میتوانید از طریق این سامانه انجام دهید.
معرفی سامانه میخک
سامانه میخک در آبان 1398 راهاندازی شد. پیش از راهاندازی این سامانه اشخاص مقیم خارج از کشور مجبور بودند امور کنسولی را با مراجعه حضوری به دفترهای کنسولی رفع کنند. این مراجعه حضوری وقت و هزینه زیادی از متقاضیان میگرفت. علاوه بر آن روند کاری دفترهای کنسولی پیچیده و کند میشد.
برای حل مشکلات مذکور و سهولت اخذ خدمات کنسولی، دولت ایران سامانه تاک را طراحی و راهاندازی کرد. سامانه تاک مخفف عبارت تایید اسناد کنسولی است. با گذر زمان، به دلیل اضافه شدن خدمات متعدد به این سامانه، نام آن را به مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی یا سامانه میخک تغییر دادند.
خدمات سامانه میخک
خدماتی این سامانه ارائه میدهد شامل موارد زیر میشود:
- ثبت ازدواج ایرانیان خارج از کشور
- تایید گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان
- ثبت فوت ایرانیان خارج از کشور
- تایید گواهی اسناد پزشکی برای دریافت کمک هزینه
- ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور
- صدور وکالتنامه ایرانیان خارج از کشور
- احوال شخصیه ایرانیان خارج از کشور
- دریافت پاسپورت
- ثبت درخواست و دریافت گواهی سوءپیشینه
ثبتنام در سامانه میخک
برای ثبتنام در سامانه میخک، ابتدا وارد سایت آن شوید. پس از ورود به سایت، روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید. سپس در کادرهای خالی اطلاعات مربوط را وارد کنید. اطلاعاتی مانند کدملی و آدرس پست الکترونیک از شما خواسته میشود که باید آنها را وارد کنید. سپس روی گزینه دریافت رمز عبور یکبار مصرف کلیک کنید.
پس از کلیک روی این گزینه رمز عبور به ایمیل شما ارسال میشود. در این مرحله شما رمز را وارد کادر مربوط کنید. سپس اطلاعات هویتی خود را نیز ثبت کنید. پس از این که اطلاعات هویتی خود را وارد کردید به صورت یک پیشنمایش اطلاعات به شما نشان داده میشود. در این مرحله میتوانید اطلاعات خود را چک کنید و در صورت مغایرت آن را ویرایش کنید. اگر اطلاعات هویتی شما صحیح بود، روی گزینه تایید نهایی کلیک کنید. پس از آن حساب کاربری شما تایید میشود.
دریافت خدمات کنسولی
برای دریافت خدمات کنسولی، میتوانید وارد حساب کاربریتان شوید. سپس خدمت مورد نظر خود را انتخاب کرده و با ثبت اطلاعات، امور لازم را انجام دهید. پس از این که مراحل قانونی درخواست شما طی شود، یک اطلاعیه وقت حضور برای شما صادر میشود. برای مراجعه کردن به دفتر کنسولی مورد نظر باید کد رهگیری ثبت درخواست و اصل مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید.
نکته مهم در رابطه با این سامانه این است که، سامانه میخک تنها برای ایرانیان خارج از کشور در دسترس است. افراد داخل کشور نمیتوانند از این سامانه استفاده کنند.
ویرایش اطلاعات ثبت شده در میخک
در مرحلهای که گفتیم پیشنمایش اطلاعات شما به شما نشان داده میشود، میتوانید اطلاعاتتتان را ویرایش کنید. در این مرحله فرصت ویرایش به شما ده میشود. اما لازم به ذکر است که پس از آن ویرایش اطلاعات به صورت آنلاین ممکن نیست. در نتیجه اگر پس از دیدن این پیشنمایش قصد داشتید که اطلاعات خود را ویرایش کنید، باید به صورت حضوری به دفتر خدمات کنسولی مراجعه کنید.
دیگر نکات مهم
یکسری از نکات هستند که برای استفاده از سایت میخک باید از آنها اطلاع داشته باشید.
- اگر در سامانه تاک، حساب کاربری دارید و میخواهید وارد سامانه میخک شوید، لازم است که رمز عبور جدید دریافت کنید.
- اگر رمز عبور یا نام کاربری خود را فراموش کردهاید میتوانید از طریق، درخواست ثبت رمز عبور جدیدی را بدهید.