وزارت امور خارجه و وظایف آن- دریچه تجارت

  • ۱۳ بازدید
  • دیدگاه غیر فعال شده است
وزارت امور خارجه و وظایف آن- دریچه تجارت

وزارت امور خارجه چیست؟ پاسخ به این سوال و دانستن موارد مختلف در رابطه با این نهاد، از موضوعات مهم برای تاجران و بازرگانان است. این نهاد، از مهم‌ترین و موثرترین سازمان‌های هر کشوری به حساب می‌آید. مسئولیت تمام روابط دیپلماتیک یک کشور در سطح بین‌المللی، برعهده این سازمان است. در ایران، علاوه بر وظایف گفته شده، دیگر اقدامات سازمان امور خارجه نقش بسیار مهمی در معیشت اقتصادی و اجتماعی داخلی، منطقه‌ای و جهانی دارد.

تاریخچه وزارت امور خارجه ایران

می‌توانیم بگوییم که در تمامی دوران تاریخی، رفت و آمدهای سیاسی میان ایران و دیگر کشورها برپا بوده است. اما تشکیل شدن یک نهاد اداری ویژه برای امور خارجه، به دوره فتحعلی شاه قاجار باز می‌گردد. تا پیش از تاسیس این ارگان، تمامی برنامه‌ریزی‌ها و دیدارها با اشخاص و دولت‌های خارجی را شاه و صدراعظم انجام می‌دادند.

در دهه 1830 که سفارت‌خانه‌های متعددی در ایران تاسیس شدند، به دنبال آن تشکیلات وزارت خارجه در ایران به تدریج گسترش یافت. در زمان پهلوی نیز این موضوع به قوت خود باقی ماند. پس از انقلاب اسلامی ایران، تغییرات بسیاری در این ارگان رخ داد. در نهایت با وجود تمامی تغییرات شاهد ارگانی هستیم که امروزه از آن با عنوان وزارت امور خارجه ایران از آن یاد می‌شود.

وزارت امور خارجه ایران

این سازمان، در سال 1362 به شکل رسمی شروع به کار کرد. وظایف متعددی از جمله معاونت آموزش و پژوهش بین‌المللی برعهده این ارگان است. اما ماموریت محوری این سازمان شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کمک به گردآوری پژوهش‌ها
  2. نظم‌دهی و توسعه دادن تحقیقات در زمینه‌های سیاست‌های خارجی
  3. کمک و بهبود سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

با وجود 50 میلیون سندی که از تاریخ روابط خارجی ایران هستند، این مرکز منبع بسیار ارزنده‌‎ای برای پژوهش‌های تاریخ روابط خارجی است. سه برنامه واضح مطالعاتی، آموزشی و اسنادی از ماموریت‌ها اصلی این مرکز هستند. در حوزه مطالعاتی، مرکز مطالعات طی انجام پژوهش در خصوص سیاست خارجی با دیگر ارگان‌ها همکاری و همفکری می‌کند. از اهداف مهم این مرکز در این زمینه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گسترش ادبیات در حوزه روابط بین‌الملل
  • مطالعات منطقه‌ای و سیاست خارجی

آموزش

در حیطه آموزش، این ارگان در مقطع تحصیلات تکمیلی، دانش‌های جدید و به روز را به شکل مستقیم و غیر مستقیم در اختیار اشخاص مربوط قرار می‌دهد. هدف از این آموزش‌ها همکاری با نهادهای مشابه در خارج از کشور است.

وظایف اقتصادی وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه وظایف متعددی دارد. این وظایف شامل مواد و تبصره‌های متعددی است که در صفحه قانون وظایف امور خارجه، می‌توانید به طور کامل آن‌ها را مطالعه کنید. اما در ادامه این مطلب، ما به بخشی از مهمترین وظایف اقتصادی آن‌ پرداخته‌ایم:

  • ارتباط بسیار نزدیک و دوستانه با همسایگان
  • توسعه ترانزیت
  • استفاده از ظرفیت سازمان های منطقه ای و بین المللی برای استیفای حقوق کشور
  • انتخاب معاون اقتصادی و بازرگانی در همه سفارتخانه ها
  • تعیین ظرفیت های صادراتی ایران به هر کشور و تعیین سهم هر دستگاه برای تحقق صادرات
  • تغییر رویکرد دستگاه دیپلماسی از سیاسی به اقتصادی

ارکان وزارت امور خارجه

  1. وزیر
  2. سخنگوی عمومی و رسانه ای
  3. معاون سیاسی
  4. معاون اقتصادی
  5. معاون حقوقی و بین الملل
  6. معاون ایرانیان و امور مجلس
  7. معاون کنسولی
  8. معاون اداری و مالی
  9. رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی
  10. دستیار ارشد وزیر در امور ویژه
  11. مشاور وزیر

پایان بندی

وزارت امور خارجه به عنوان نماینده حکومتی در عرصه بین‌المللی، نقش کلیدی در سیاست‌گذاری‌ها و روابط دیپلماتیک کشور ایفا می‌کند. این نهاد به‌طور مستمر تلاش می‌کند تا فضای مساعدی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ایجاد کند. در نهایت، تلاش‌های مستمر این سازمان در زمینه‌های تحقیقاتی و آموزشی می‌تواند به تقویت مبادلات فرهنگی و اقتصادی بین ایران و کشورهای دیگر منجر شود. اهمیت آگاهی تاجران و بازرگانان از وظایف و برنامه‌های مرکز، به‌منظور بهره‌برداری از فرصت‌ها و چالش‌های بازار جهانی، امری ضروری به شمار می‌رود.