مراحل صادرات و واردات کالا صفر تا صد| آموزش و توضیح کامل- دریچه تجارت

مراحل صادرات و واردات کالا صفر تا صد| آموزش و توضیح کامل- دریچه تجارت

مراحل صادرات و واردات کالا و چگونگی آن، همواره از دغدغه‌های تاجران و بازرگانان بوده است. این مراحل لازم است که طبق قوانین صادرات و واردات انجام شود. واردات و صادرات از مهمترین عوامل اقتصادی کشورها بوده و موجب تعامل سازنده میان کشورها می‌شود. به عنوان یک تاجر، برای موفقیت در این حوزه نیاز به کسب اطلاعات به‌روز و دانش کافی دارید. آموزش و برخورداری از دانش لازم، باعث سودافزایی و کاهش ضررهای پیش‌رو می‌شود. از همین رو در این مقاله، صفر تا صد مراحل صادرات و واردات کالا را توضیح داده‌ایم. همچنین به چگونگی و انواع آن نیز پرداخته‌ایم.

صادرات کالا، واردات کالا

صادرات کالا به معنای فرستادن و فروش کالاها به کشورهای دیگر است. این فرایند باعث توسعه اقتصادی کشور و افزایش درآمدهای صادراتی می شود. در مقابل واردات کالا به معنای ورود کالاها و محصولات از کشورهای دیگر به یک کشور خاص است. واردات را با هدف تامین نیازهای داخلی، تنوع و ارتقا کیفیت محصولات، تقویت اقتصاد و ایجاد اشتغال انجام می‌دهند.

هدف از صادرات کالا

هدف اصلی از صادرات کالا، توسعه و رشد اقتصادی کشور و افزایش درآمد ملی است. به‌طور کلی، مراحل صادرات و واردات به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک بزرگی می‌کند. با افزایش صادرات، تولیدکنندگان داخلی می‌توانند محصولات خود را در بازارهای خارجی عرضه کنند. همین موضوع باعث افزایش فروش، ایجاد اشتغال و افزایش سطح تولید کشور می‌شود. همچنین، صادرات کالا باعث شهرت کشور در بازار جهانی می‌شود و فرصت‌های همکاری و تبادل فرهنگی با سایر کشورها را فراهم می‌کند.

هدف از واردات کالا

هدف اصلی از واردات کالا به یک کشور، تامین نیازهای مصرفی و تجاری آن کشور است. به‌دلیل عدم تولید داخلی یا کمبود تولید داخلی، نیاز به واردات کالا احساس می‌شود. کالاهای مذکور می‌توانند شامل مواد خام، محصولات نهایی، تجهیزات، ماشین‌آلات و سایر کالاهایی باشند که از سایر کشورها وارد می‌شوند. از جمله دیگر اهداف واردات کالا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش قیمت محصولات
  • افزایش تنوع و کیفیت محصولات
  • تکمیل پروژه‌های صنعتی و تجاری
  • افزایش رقابت‌پذیری بازار
  • افزایش درآمد
  • اشتغال‌زایی

مراحل صادرات کالا

پس از آشنایی با اهداف مختلف مراحل صادرات و واردات کالا، در این بخش می‌خواهیم به آموزش صادرات کالا و مراحل مختلف آن بپردازیم. در ادامه این بخش هر کدام از مراحل صادرات کالا را مورد به مورد توضیح داده‌ایم:

بازاریابی برای صادرات

بازاریابی برای صادرات یعنی این که بازارهای خارجی را پیدا و شناسایی کنید. سپس لازم است که راه‌های نفوذ به آن را بسنجید. قبل از این که بخواهید وارد این بازارها شوید. سپس باید راه‌های ورود به آن‌ها را به خوبی بشناسید. بازاریابی صادراتی به فرایند تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات یک کشور به بازارهای خارجی اطلاق می‌شود. این روش به کسب و کارها کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان بین المللی معرفی کرده و به فروش بیشتری دست یابند. این فرایند شامل تحلیل بازار، تعیین استراتژی های بازاریابی، تبلیغات، ارتباطات با مشتریان و ایجاد شبکه های توزیع در بازارهای خارجی است.

اخذ کارت بازرگانی از مراحل صادرات و واردات

طی مراحل صادرات و واردات کالا، شما به عنوان یک تاجر، برای انجام هرگونه فعالیت بین‌المللی به کارت بازرگانی احتیاج دارید. کارت بازرگانی درواقع نوعی مجوز به حساب می‌آید برای انجام هرگونه فعالیت تجاری در سطح بین‌الملل به آن احتیاج دارید. پیش از اقدام به دریافت کارت بازرگانی لازم است که آیین‌نامه اخذ کارت بازرگانی را مطالعه کنید.

ارائه دادن پروفرما (پیش‌فاکتور) در مراحل صادرات و واردات کالا

مرحله بعدی از مراحل صادرات و واردات، پس از انجام اقدامات مذکور، ارسال پیش فاکتور یا پروفرما به خریدار است. فروشنده وظیفه صادر کردن این سند را دارد. پیش فاکتور شامل اطلاعات زیر می‌شود:

  • اطلاعات پایه خریدار و فروشنده (نام، نشانی و…)
  • نوع، مقدار و تعداد کالا
  • قیمت کل
  • شرایط پرداخت
  • زمان تحویل
  • مدت اعتبار پروفرما
  • مبدا کالا

عقد قرارداد از مراحل صادرات و واردات

پس از ارائه دادن پیش فاکتور خود به خریدار، نوبت به عقد قرارداد می‌رسد. قرارداد صادراتی باید براساس قانون مقررات صادرات باشد. برای این که به‌طور کامل نحوه عقد قرارداد صادراتی را متوجه شوید، لازم است که قانون مقررات صادرات و واردات را به‌دقت مطالعه کنید.

انجام بسته‌بندی کالا (در صورت لزوم)

طی این مرحله شما به‌عنوان فروشنده موظف هستید، طبق قرارداد بسته‌بندی کالا را انجام دهید. درواقع فروشنده این کار را باید طبق شرایط مذکور در قرارداد و آن‌چه مرسوم است انجام دهد. بسته‌بندی کالا لازم است با دقت و اصولی انجام شود تا طی حمل آسیبی به آن وارد نشود.

اخذ گواهی بازرسی و گواهی مبدا

در هر کدام از مراحل صادرات و واردات، اگر خریدار گواهی بازرسی بخواهد، شرکت‌های بازرسی باید کالا را از لحاظ کمی و کیفی بررسی کنند. علاوه بر این موارد باید فاکتور فروش را نیز تهیه کنید. پس از تهیه فاکتور فروش باید آن را به تایید اتاق بازرگانی برسانید.

بستن قرارداد حمل از مراحل صادرات و واردات

در این مرحله ابتدا باید شرکت حمل و نقل معتبری را پیدا کنید. برای این کار لازم است که از اشخاص معتبر اطلاعات موثقی را دریافت کنید. باید دقت داشته باشید که از شرکت‌های خوش سابقه و معتبر در رابطه با این موضوع کمک بگیرید. قانونی بودن و عدم تاخیر داشتن در ارسال کالا از جمله ویژگی‌های یک شرکت حمل معتبر است.

تشریفات گمرکی و ترخیص کالا

ترخیص کالا از موارد مهم و حیاتی در مراحل صادرات و واردات کالا است. تشریفات گمرکی و ترخیص خود به تنهایی موارد متعددی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • تعیین ارزش گمرکی کالا
  • جمع‌آوری اسناد و مدارک گمرکی
  • اظهار کالا به گمرک
  • ترخیص کالا از گمرک

انتقال دادن وجه

انتقال وجه شاید به نظر امری ساده باشد ولی این مرحله از مهمترین مراحل صادرات کالا است. روش‌های مختلف حمل شامل موارد زیر است:

  • استفاده از اعتبار اسنادی
  • استفاده از سیستم‌های بانکی
  • استفاده از صرافی‌های معتبر
  • حواله‌های ارزی

ارسال کالا

ارسال کردن کالا توسط فروشنده، آخرین مرحله است. طی این مرحله شما به عنوان فروشنده کالا به شرکت حمل و نقلی که با آن قرارداد بسته‌اید تحویل می‌دهید. سپس شرکت حمل و نقل طرف قرارداد موظف است که کالا را به مقصد معین برساند.

مواردی که گفتیم، مراحل کلی صادرات کالا بودند. حال باید مراحل واردات کالا را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه این مقاله، به توضیح مراحل واردات کالا می‌پردازیم.

مراحل واردات کالا

مراحل واردات کالا همچون مراحل صادرات، از اهمیت فراوانی برخوردار است. در ادامه این بخش مراحل مختلف واردات کالا را توضیح داده‌ایم:

شناسایی محصول

در مراحل صادرات و واردات، اولین مرحله شناسایی محصول است. ابتدا باید محصولی که قصد وارد کردن آن را دارید به خوبی بررسی کنید. سپس لازم است بازار هدف را بشناسید. در واقع در این مرحله باید با دقت و به‌شکل اصولی، تحقیقات بازار را انجام دهید.

پیدا کردن تامین‌ کننده

برای وارد کردن کالای مورد نظرتان، تامین کننده‌ای معتبر بیابید. میان خودتان و او کانال‌های ارتباطی ایجاد کنید. سپس به وضوح در رابطه با تمامی موضوعات، از جمله قیمت، مقادیر و زمان تحویل صحبت کنید.

تامین مالی

در این مرحله باید فرایند واردات از جمله موارد زیر را تعیین کنید:

  1. خرید کالا
  2. حمل و نقل
  3. عوارض گمرک
  4. اعتبار اسنادی
  5. دیگر هزینه‌ها

هزینه‌های پیش رو را باید پیش‌بینی و شناسایی کنید. در نهایت برای هر کدام از آن‌ها باید هزینه مشخصی را تخصیص دهید.

حمل و نقل

روش حمل و نقل مناسب را انتخاب کنید. برای مثال از چه نوع حمل و نقلی می‌خواهید استفاده کنید؟ حمل و نقل دریایی، ریلی یا زمینی؟ ضمن انتخاب روش مناسب، باید روند حمل کالا را نیز مدیریت کنید.

ترخیص کالا

ترخیص کالا از گمرک جزیی از مراحل صادرات و واردات کالا است. برای این کار به مدارکی مانند فاکتورها، گواهی مبدا و تمامی مجوزهای مربوط احتیاج دارید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، ترخیص کالا از موارد مهم و حیاتی است که در زمینه تجارت باید با آن آشنا باشید.

مالیات

مالیات و عوارض از قابل توجه‌ترین مراحل صادرات و واردات کالا است. پیش از شروع معاملات و انجام عملیات واردات، مطمئن شوید که از حقوق ورودی، عوارض و مالیات اطلاعات کافی دارید. مطلع بودن از این هزینه‌ها باعث آگاهی بیشتر، جلوگیری از کمبود بودجه و مدیریت هزینه‌های شما می‌شود.

کنترل کیفی

کنترل کردن کیفیت کالای وارداتی، امری لازم برای مطمئن شدن از مطابقت کالای وارداتی با استانداردها و مشخصات مورد نیاز است. پشت سر گذاشتن این مرحله به شهرت نام کسب و کار شما کمک بزرگی می‌کند. همچنین با چک کردن کیفیت کالای وارداتی، مطمئن می‌شوید که آن کالا انتظار مشتری شما را براورده خواهد کرد.

مدیریت کردن زنجیره تامین

توسط ایجاد هماهنگی میان تامین‌کنندگان، حمل و نقل، مقامات گمرکی و… می‌توانید زنجیره تامین خود را مدیریت کنید. هماهنگی لجستیکی و ایجاد ارتباط به‌موقع، موجب پیشروی واردات به بهترین شکل ممکن می‌شود.

آگاهی از قوانین

پیش از انجام دادن واردات و شروع کردن آن، مطمئن شوید که قوانین بین‌المللی واردات را به خوبی می‌دانید. لازم است که معامله خود را به‌طور کامل منطبق بر قوانین واردات انجام دهید. در غیر این صورت، ممکن است عواقب سنگین قانونی برای شما داشته باشد. آگاهی بودن و دانستن قوانین، در تمامی مراحل صادرات و واردات کالا می‌تواند کمک کننده باشد.

توزیع کالا و بازاریابی

پس از ترخیص کالا، باید تمرکز خود را روی توزیع مناسب کالای خود بگذارید. براساس یک استراتژی مناسب، بازاریابی محصول خود را انجام دهید. در این صورت به راحتی می‌توانید محصول خود را به بازار محلی معرفی کنید.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم مراحل صادرات و واردات کالا را به تفصیل توضیح دهیم. برای شروع کردن هر کدام از این روندها، لازم است که به خوبی مراحل صادرات و واردات را بدانید. آگاهی از این موارد موجب می‌‌شود که موانع کمتری سر راه شما قرار گیرند. صادرات و واردات

Be the first to write a review