تریدمپ چیست؟ معرفی و آموزش- دریچه تجارت

تریدمپ چیست؟ معرفی و آموزش- دریچه تجارت

تریدمپ چیست؟ این سوالی است که امروز بسیاری از فعالان تجارت و بازرگانی به آن فکر می‌کنند. تریدمپ (Trade Map)، در سال 2001 میلادی، توسط مرکز تجارت جهانی (ITC) تاسیس شد. سایت تریدمپ برای پاسخ به نیازهای تجاری امروز دنیا، پایه‌گذاری شد. به طور کلی ابزارهای ITC، کاربرد فراوانی در انجام معاملات بین‌المللی دارند. از دیگر ابزارهای مشهور این سازمان می‌توان به مک مپ نیز اشاره کنیم.

تریدمپ (Trade Map) چیست؟

تریدمپ حجم بالایی از اطلاعات اولیه تجاری را ساماندهی می‌کند و آن‌ها را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. این وبسایت شامل موارد زیر می‌شود:

  • شاخص‌های کشور (اندیکاتورها)
  • عملکرد محصول
  • تقاضا، بازارهای جایگزین
  • عملکرد رقبا در واردات و صادرات

موارد ذکر شده در قالب جدول، نمودار و نقشه ارائه می‌شوند.

کاربرد تریدمپ

در زمینه‌های مختلف تجاری می‌توانید از تریدمپ استفاده کنید. درک ساختار ارزش بازار جهانی امری مهم برای تمامی اشخاص معامله‌گر است. از طریق کار با سایت Trade Map می‌توانید اطلاعاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم را به دست آورید:

  1. حجم تجارت جهانی یک محصول یا خدمات را می‌‌توانید پیدا کنید.
  2. پایگاه اطلاعاتی ترید مپ، می‌تواند شما را از روند بازار آگاه کند. برای مثال می‌توانید روند رشد و نزول بازاری خاص را به دست آورید و مقدار آن را نیز دریابید.
  3. می‌توانید از کشورهایی که با کشور شما ارتباط تجاری دارند مطلع شوید.
  4. با ترید مپ می‌توانید بازارهای جدید یا جایگزین را شناسایی کنید.
  5. تعرفه‌های موجود در بازارهای خاص را می‌توانید به دست آورید.
  6. اطلاعاتی مبنی بر رقابت کشورها برای عرضه محصول یا خدماتی خاص به شما می‌دهد.
  7. اگر برای تجارت یک محصول در بازار خاص، فصلی وجود داشته باشد، این وبسایت شما را از آن آگاه می‌کند.

هدف بهره‌گیری از تریدمپ

تاجران، بازرگانان و دیگر اشخاص، با اهداف مختلفی می‌توانند از تریدمپ استفاده کنند که این اهداف به شرح زیر هستند:

  1. دسترسی به داده‌های جامع
  2. تحلیل آمار صادرات و واردات
  3. شناسایی روند و فرصت‌های بازار
  4. ارزیابی رقبا در تجارت بین‌المللی
  5. تصمیم‌گیری آگاهانه در تجارت
  6. نظارت بر قواعد و مقررات تجارت
  7. ارزیابی تاثیر قراردادها
  8. شناسایی پتانسیل بازارهای جدید
  9. رواج دادن وضوح در معاملات جهانی
  10. حمایت از تحقیقات و تحلیل‌های تجارت بین‌المللی

در صورتی که آموزش کار با ترید مپ را دیده باشید می‌توانید در راستای اهداف خود و به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

ثبت‌نام و ساخت اکانت در تریدمپ

برای داشتن یک اکانت در وبسایت تریدمپ، ابتدا لازم است آدرس www.trademap.org  را در مرورگر خود بزنید. سپس وارد سایت شوید. بالا سمت راست صفحه روی گزینه login کلیک کنید.

ثبت نام و ساخت اکانت در تریدمپ

پس از آن در صفحه جدید، روی گزینه Register کلیک کنید.

مرحله دوم کار با ترید مپ

در صفحه جدید، آدرس ایمیل خود را در فیلدهای خالی وارد کنید و دکمه continiue registration را بزنید.

ثبت نام در Trade Map

بعد از ورود به صفحه جدید، طبق تصویر اطلاعات خود را وارد کنید.

چگونه با سایت ترید مپ کار کنیم؟

پس از وارد کردن کامل اطلاعات، از طریق ایمیلی که برای شما فرستاده شده است، آدرس ایمیل خود را تایید کنید.

ورود به تریدمپ

اکنون که ثبت‌نام خود را انجام دادید، با وارد کردن ایمیل و پسورد خود می‌توانید وارد سایت تریدمپ شوید. پس از ورود به سایت می‌توانید از پایگاه اطلاعاتی آن استفاده کنید.

چگونه از سایت تریدمپ استفاده کنیم؟

برای استفاده از تریدمپ پس از این که وارد سایت شدید، در پروفایل خود منوی بالای صفحه را مشاهده می‌کنید. این منو ابزارهایی دارد که این پلتفرم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

منوی ترید مپ

در ادامه این بخش کاربرد هرکدام از موارد این منو را توضیح داده‌ایم:

مورد Home & Search

روی این مورد کلیک کنید و وارد صفحه اصلی تریدمپ شوید. اگر در جدول، نمودار یا نقشه قرار دارید با کلیک روی این بخش، گزینه‌های مختلفی که انتخاب کردید، در منوی انتخاب نمایش داده می شوند.

گزینه Data availability

Data availabilty اطلاعاتی درباره داده‌های موجود برای کشورهای گزارش دهنده و غیر گزارشگر در سیستم ارائه می‌دهد.

گزینه Reference Material

Reference Material موارد مختلفی دارد که در ادامه به هر کدام اشاره کرده‌ایم:

  • راهنمای کاربر
  • سوالات متداول
  • واژه‌نامه اصطلاحات
  • دوره‌های آنلاین
  • کدهای محصول اصلی
  • منبع داده

گزینه Other ITC Tools

موارد اتصال به نقشه دسترسی بازار، نقشه سرمایه‌گذاری، نقشه استاندارد، نقشه رقابت تجاری و پرتال تحلیل بازار را در این مورد می‌بینیم.

گزینه More

More یا بیشتر، همان‌طور که از اسمش مشخص است، موارد بیشتر دیگری را نشان می‌دهد. تمام آن‌ها را در ادامه نام برده‌ایم:

  1. گزینه‌ها و هزینه‌های اشتراک
  2. قوانین و شرایط استفاده از ترید مپ
  3. لیست کشورهای در حال پیشرفت
  4. خبرنامه‌ها
  5. نتایج نظرسنجی‌ها
  6. ویدئوها
  7. درباره ترید مپ

گزینه My Account

بخش My Account آخرین مورد از گزینه‌های این منو است. این گزینه شامل مدیریت گروه‌های کشور من و مدیریت محصول من می‌شود. برای دسترسی داشتن به این بخش لازم است که به حساب کاربری خود وارد شده باشید.

 

نحوه کار با تریدمپ

اطلاعات ترید مپ را از سه طریق می‌توانید جست‌وجو کنید: از طریق محصول، کشور و توسط دو کشور (مبدا و مقصد). در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با هر کدام از انواع جست‌وجو داده‌ایم:

محصول

جست‌وجو با محصول، اطلاعات خاص تجاری محصول، در مراحل مختلف جزییات و تجمع را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کشور

این نوع سرچ، یک گزارشی کلی ویژگی‌های صادرات و واردات کشورها به شما می‌دهد.

دو کشور

سرچ بر اساس دو کشور یا دو محل امکان تحلیل معامله دو طرفه آن دو محل را به شما می‌دهد. زمانی که یک کشور، محصول یا هر دو را انتخاب کنید، سیستم اجازه دسترسی به انواع مختلفی از اطلاعات را به شما می‌دهد. تصویر زیر Selection menu یا منوی انتخاب است. از طریق آن می‌توانید موارد گفته شده را جست‌وجو کنید.

کار کردن با trade map

در ادامه به توضیح جزییات هرکدام از موارد منوی انتخاب می‌پردازیم.

کار با Trade Map

اگر روی گزینه Import کلیک کنید، می‌توانید داده‌های صادرات را بررسی کنید. در مقابل با انتخاب گزینه Export اطلاعات مربوط به واردات را می‌ببینید. سه گزینه انتخابی اصلی شامل “Product/Service”، “Country” و “Partners” هستند. گزینه Partners تنها زمانی نمایش داده می‌شود که شما یک کشور را انتخاب کرده باشید. تمام موارد انتخابی منو به شکل لینک (پیوند) هستند. لازم است هر کدام از آن‌ها را پر کنید. سپس، محصولات یا کشورهایی که با نوشته شما مطابقت داشته باشند، نمایش داده می‌شوند.

در واقع می‌توانید با تایپ کردن نام محصول یا کد HS، آن را جست‌وجو کنید. در این حالت سیستم به شکل خودکار توضیحات مربوط به آن را نشان می‌دهد. برای ادامه درخواست خود، لازم است، نوع اطلاعات مورد نیازتان را انتخاب کنید. در ادامه به توضیح گزینه‌های انتخابی مختلف پرداخته‌ایم.

Trade Indicators

با انتخاب این گزینه یکسری اطلاعات خام و شاخص‌های تجاری در اختیار شما قرار می‌گیرند؛ مانند:

  • روندهای رشد
  • سهم بازار
  • میانگین تعرفه اعلام شده
  • و…

شاخص‌های تجاری پیش از بارگذاری در پایگاه داده، محاسبه می‌شوند. هم‌چنین دو بار در سال (در ماه‌های ژوئن و اکتبر) به‌روزرسانی می‌شوند.

Yearly Time Series

برای مشاهده اطلاعات چند سال، این گزینه را انتخاب کنید. توسط این مورد می‌توانید شاخص پیش‌فرض را تغییر دهید. تمام محاسبات آن در سری‌های زمانی به‌صورت آنلاین انجام دادند و هر هفته، اطلاعات جدید را در پایگاه داده‌ها بین ژانویه و ژوئن بارگذاری می‌کنند.

Quarterly Time Series

داده‌ها را طی 3 ماه، اگر می‌خواهید بررسی کنید، باید این گزینه را انتخاب کنید. از حالت پیش‌فرض می‌توانید شاخص خود به شاخص‌های دیگری تغییر دهید. در این مورد نیز تمام محاسبات را آنلاین انجام دادند و هر هفته اطلاعات جدیدی در پایگاه داده‌ها اضافه می‌کنند.

Monthly Time Series

اگر طی چند ماه می‌خواهید داده‌ها را مورد بررسی قرار دهید، این مورد برای شما مناسب است. مانند موارد پیشین، می‌توانید شاخص را از روی حالت پیش‌فرض تغییر بدهید. هم‌چنین، مثل تمام گزینه‌های قبل، داده‌ها را به صورت هفتگی به‌روز می‌کنند و در نهایت می‌توانید آن‌ها را در پایگاه داده‌ها ببینید.

Companies

مورد Companies برای مشاهده، سوابق شرکت‌ها در واردات، صادرات یا پخش محصول مورد نظر شما است. البته منبع اصلی این مورد وبسایت Kompass است. با وارد شدن به آدرس www.kompass.com می‌توانید داده‌هایی انبوهی در این مورد را مشاهده کنید.

انتخاب محصول، کشور و کشور شریک برای هر مورد ضروری نیست. لازم است حداقل یک محصول، یک کشور یا محل را انتخاب کنید. پس از آن جهت واردات و صادرات آمار را مشخص کنید. باید توجه داشته باشید که اگر محصولی که انتخاب می‌کنید شرایط زیر را داشته باشد، انتخاب شاخص‌های معامله ممکن نخواهد بود. شاخص‌های تجاری، برای محصولات موجود در نسخه HS 2007 محاسبه شده‌اند.

  1. محصولی که انتخاب می‌کنید در نسخه HS 1996، HS 2002 و 2012 باشد.
  2. علاوه بر وجود آن محصول در نسخه‌های بالا، در نسخه HS 2007 موجود نباشد.

HS کد در ترید مپ

به کمکHS کد یا کد تعرفه گمرکی می‌توانیم نوع مواد تشکیل دهنده، کاربرد، ارزش تقریبی و دیگر اطلاعات کالا را به دست آوریم. در واقع این کد تعیین‌کننده موارد گفته شده است. برای آشنایی کامل با این مفهموم، روی لینک کد HS کلیک کنید.

با به‌کارگیری موارد گفته شده، می‌توانید کار با ترید مپ را شروع کنید. پس از شروع کار با ترید مپ و یادگیری اجمالی، می‌توانید بنا به احتیاج خود، به شکل تخصصی‌تری از آن استفاده کنید.

ترید مپ و بررسی محصول و شناسایی بازارهای صادراتی جدید

از دیگر موارد کاربردی که ترید مپ در اختیار کاربران قرار می‌دهد، شناسایی پتانسیل بازارهای صادراتی است. ابزار تحلیلی کاملی را بر اساس شاخص‌های رشد، اندازه و محدودیت‌های تعرفه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شناسایی پتانسیل بازارهای صادراتی، ابزار دیگری به نام Export Potential Map نیز دارد.

ترید مپ می‌‌تواند، موقعیت فعلی صادرات یک کشور را برای یک محصول خاص بسنجد. هم‌چنین این ابزار میزان تقاضای محصول مورد نظر شما را در کشورهای مختلف شناسایی می‌کند. علاوه بر تمام این موارد، کشورهای رقیب را در حوزه صادرات محصول مورد نظر، به شما معرفی می‌کند و گزارشی از عملکرد آن‌ها در این حوزه به شما می‌دهد.

مسیر بررسی صادرات محصول در ترید مپ

توسط یک مسیر ساده می‌توانید به پایگاه داده‌های محصول صادراتی دست پیدا کنید. ادامه این بخش را مطالعه کنید و با این مسیر آشنا شوید:

  1. از طریق ابزار جست‌وجوی محصول (product search) ، محصول صادراتی مورد نظر را انتخاب کنید.
  2. گزینه‌های (exports) و (trade indicators) را انتخاب کنید. در منوی انتخابی لیستی از کشورهای صادرکننده به شما ارائه می‌شود که همگی از صادرکنندگان محصول انتخابی هستند. این مورد به شما کمک می‌کند که سطح فعلی صادرات محصول از کشور خود را بررسی کنید.
  3. Trade indicator وضعیت کشور خود را در صادرات آن محصول نشان می‌دهد. علاوه بر آن شخص صادرکننده می‌تواند بزرگترین و قوی‌ترین رقیب خود را از طریق آن شناسایی کند.
  4. اگر به عقب برگردید و مجدد وارد منوی انتخابی شوید، با انتخاب کردن گزینه (imports) می‌توانید بازار جهانی محصول انتخابی خود را از جهت‌های مختلف بررسی کنید.
  5. سپس اطلاعات را می‌توان در نمودار، نقشه و جدول نشان داد. به‌وسیله آن می‌‌‌توانید اطلاعات را برای تجزیه و تحلیل، جمع‌آوری و… به کار ببرید.
ثبت نام و تحلیل با ترید مپ

بررسی نتیجه ارائه شده توسط ترید مپ

موارد مختلفی را می‌بینید که در این بخش به توضیح هر کدام می‌پردازیم. توسط این توضیحات می‌توانید تفسیر بهتری از تحلیل ارائه شده داشته باشید. (در موارد زیر سال و نام کشور برای مثال نوشته شده‌اند و می‌توانند متغیر باشند)

Exported value 2012 (USD thousand)

ارزش صادر شده (وارد شده) توسط کشور مورد نظر به شریک‌های تجاری مختلف در آخرین سال موجود را می‌گوییم. (بنا بر گزارشات ارائه شده توسط موسسات رسمی یا بر اساس محاسبات آمار آینه‌ای)

Trade balance 2012 (USD thousand)

صادرات منهای واردات برای آن کد HS/NTL خاص. این ستون نشان می‌دهد که کشور مورد نظر تنها وارد کننده یا تنها صادر کننده آن محصول است.

Share in country exports

سهم کشورهای همکار در صادرات کشورهای مورد بررسی می‌گویند.

Exported quantity 2012

تعداد صادر شده در آخرین سال در دسترس توسط کشور مورد نظر به شرکای مختلف تجاری را می‌گویند.

Quantity unit

واحدی که در آن مقادیر گزارش می‌شوند.

Unit value (USD/unit)

ارزش به دلار تقسیم بر مقدار؛ این شاخص را می‌توانید به عنوان جایگزین قیمت استفاده کنید. البته تفاوت در محصولات با یک کد HS، قیمت فصلی و… را نمی‌توانید این طریق به دست آورید.

Exported growth in value between 2008-2012 (% p.a.)

نرخ رشد سالانه ارزش صادرات در آخرین دوره 5 سال اخیر. اگر کشوری برای 5 سال اخیر، معامله‌ای نداشته باشد، شاخص به شکل‌های دیگری اطلاعاتش را ارائه می‌دهد.

Exported growth in value between 2011-2012 (% p.a.)

نرخ رشد سالانه گزینه مناسبی برای روند 5 سال اخیر است. نشان می‌دهد که روند رشد در سال اخیر به چه شکلی بوده است. هم‌چنین عملکرد کشور را طی یک سال اخیر نشان می‌دهد.

Ranking of partner countries in world imports

رتبه‌بندی جهانی کشور شریک را به عنوان صادرکننده در آخرین سال موجود، به شما نشان می‌دهد.

Share of partner countries in world imports

کشور شریک چند درصد از واردات جهانی را در بر دارد؟ این گزینه پاسخ به این سوال شما است.

Total import growth in value of partner countries between 2008-2012

رشد سالانه صادرات کشور شریک را از طریق این گزینه می‌توانید ببینید. باید بدانید که این شاخص بر اساس محصول انتخابی طی 5 سال اخیر است.

Tariff equivalent ad valorem faced by the exporting country

سطح موثر حمایت‌کننده که با صادرکننده روبه‌رو می‌شود. با کلیک بر روی لینک کاربر می‌تواند تعرفه‌های اعمال شده توسط شریک برای کشورهای رقیب را نیز مشاهده کند.

شناسایی فرصت‌های معامله با کشور شریک (معامله دو طرفه)

مانند مورد قبلی، برای این امر نیز مسیرهای مختلفی وجود دارد، اما راحت‌ترین مسیر به شکل زیر است:

  1. در منوی انتخابی اصلی، کشور مرجع (کشور اصلی) و کشور شریک تجاری را انتخاب کنید.
  2. انتخاب صادرات یا واردات، شاخص‌های تجاری را از منظر کشور مرجع ارائه می کند. اگر صادرات را انتخاب کنید. صادرات از کشور مرجع به کشور شریک تجاری را به شما نشان می‌دهد. هم‌چنین این مورد صادرات کلی کشور مرجع به جهان را برای هر محصول مشخص می‌کند علاوه بر آن واردات همان محصول را به کشور شریک مورد بررسی قرار می‌دهد.
  3. تحلیل در سطوح مختلف محصول و زمان می‌تواند انجام بگیرد.
  4. به کمک بررسی معامله‌های در حال انجام و سطح معاملات هر کشور، می‌توانید اولین اطلاعات از پتانسیل معامله میان دو کشور را بگیرید. این امر را باید با دقت انجام دهید. گاهی پیش می‌آید که محصولات با هم قابل مقایسه نباشند.

جدول شاخص‌های پتانسیل معامله با کشور شریک در ترید مپ

بعد از این که اطلاعاتتان را وارد کردید، تریدمپ به شما جدولی ارائه می‌هد. جدول مذکور شامل موارد زیر است:

Product code

کد محصول برای محصول مورد معامله میان دو کشور.

Product label

خلاصه کردن توضیحات محصول، مربوط به کد HS شش کاراکتری.

Value in US$ thousand

ارزش معامله بین دو کشور انتخابی است، که کشور منتخب شما به ITC یا COMTRADE می‌دهد. اگر کشوری که انتخاب کرده‌اید اطلاعاتی نداده باشد، ترید مپ اطلاعات را بر اساس COMTRADE به شما نشان می‌دهد.

Annual growth in value over the last five years

نرخ رشد سالانه صادرات از کشور انتخابی به کشور شریک انتخاب شده طی 5 سال اخیر ر ا می‌گویند.

Share in country’s exports

سهم کشور شریک، در صادرات کشور انتخابی برای محصول مورد نظر را می‌گویند.

Equivalent ad valorem tariff applied by the importing country to the exporting country

میانگین تعرفه‌ای که صادرکننده در بازار کشور شریک با آن مواجه است.

Value in US$ thousand

این مورد در واقع، ارزش کل واردات کشور انتخاب شده، برای محصول مورد بررسی است. همان شکلی که اطلاعات در پایگاه داده ITC هستند. یا این که به صورت آمار آینه‌ای است.

Annual growth in value over the last five years

رشد سالانه کل واردات کشور شریک منتخب برای محصول مورد نظر طی 5 سال اخیر است.

Share in world exports

سهم کشور شریک، در صادرات کشور انتخابی برای محصول مورد نظر را می‌گویند.

Equivalent ad valorem tariff applied by the importing country to the exporting country

میانگین تعرفه‌ای که صادرکننده در بازار کشور شریک با آن مواجه است.

Value in US$ thousand

این مورد در واقع، ارزش کل واردات کشور انتخاب شده، برای محصول مورد بررسی است. همان شکلی که اطلاعات در پایگاه داده ITC هستند. یا این که به صورت آمار آینه‌ای است.

Annual growth in value over the last five years

رشد سالانه کل واردات کشور شریک منتخب برای محصول مورد نظر طی 5 سال اخیر است.

Share in world imports

سهم واردات کشور شریک انتخابی در واردات جهانی برای محصول مورد نظر است.

Value in US$ thousand

ارزش صادر شده توسط کشور به جهان برای گروه محصول مورد بررسی، همانطور که به پایگاه داده COMTRADE یا ITC گزارش شده یا با استفاده از آمار آینه محاسبه شده است.

Annual growth in value over the last five years

رشد سالانه کل صادرات کشور انتخاب شده برای محصول مورد نظر طی 5 سال اخیر.

Share in world exports

سهم صادرات کشور انتخاب شده در صادرات جهانی برای محصول مورد نظر.

Indicative potential trade, in US$ thousand

پتانسیل معامله میان دو کشور انتخاب شده است. با استفاده از داده‌های تجاری آخرین سال موجود این مورد را برای شما محاسبه می‌کنند.

نتیجه‌گیری

Trade Map به عنوان یک ابزار قدرتمند برای کسب و کارهایی که به دنبال پیچیدگی‌های تجارت بین المللی هستند، عمل می‌کند. ابزار (Trade Map) با ارائه داده‌های جامع، به اشخاص کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند. وبسایت ترید مپ یک پلتفرم کاربرپسند است که در راستای گسترش کسب‌وکارها طراحی شده است. افراد مختلف می‌توانند با استفاده از این وبسایت، تحلیلی جامع و به‌روز از معاملات خود به دست آوردند.

با توجه به تخصص شما، در زمینه‌های مختلفی این وبسایت می‌تواند کمک کننده باشد. اشخاص مختلف در زمینه‌های متفاوتی مانند اطلاع از روندهای بازار، ردیابی جریان‌های تجاری و… از آن استفاده می‌کنند. یادگیری این پلتفرم امری لازم برای تمام اشخاصی است که دستی در تجارت دارند.

به طور کلی، Trade Map نشان دهنده یک پیشرفت قابل توجه در زمینه تجارت بین المللی است. این پلتفرم به کسب و کارها ابزار قدرتمندی برای حرکت در بازار جهانی با اطمینان و کارایی ارائه می‌دهد. با استفاده موثر از قابلیت‌های این ابزار، کسب‌وکارها می‌توانند فرصت‌های جدید را به دست آورند.

Be the first to write a review