اینکوترمز EXW- Ex Works- تحویل کالا در محل کار- دریچه تجارت

اینکوترمز EXW- Ex Works- تحویل کالا در محل کار- دریچه تجارت

ترم Ex Work (EXW)به معنی تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدأ (محل کار) است. اینکوترمز EXW از پرکاربردترین ترم‌های تحویل در ایران به حساب می‌آید. این اصطلاح تنها مورد اینکوترمزهای گروه E است و می‌توان گفت فروشنده در آن کمترین مسئولیت را دارد. در ترم EXW عهده‌دار بیشتر وظایف، خریدار است.

این ترم، برای تمامی شیوه‌های تحویل کاربرد دارد. با توجه به این اصطلاح، هنگامی‌که بسته‌بندی صادراتی محموله انجام و جمع‌آوری می‌شود، خریدار تمام مسئولیت‌‌های ارسال را برعهده دارد. علاوه بر این، عهده‌دار تمام مراحل حمل و نقل، صادرات، اسناد و مدارک و… خود خریدار است.

Ex work چیست؟

به زبان ساده در اینکوترمز EXW، فروشنده پس از تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدأ (محل کار)، تمام مسئولیت‌‌ها را به خریدار می‌دهد. در تصویر زیر، مراحل حمل و نقل کالا با این شیوه، همراه وظایف دو طرف معامله نشان داده‌ایم:

اینکوترمز EXW

در ادامه به تفصیل، به تعهدات و وظایف فروشنده و خریدار در اینکوترمز EXW پرداخته‌ایم.

تعهدات فروشنده در اینکوترمز EXW

اگرچه در تمام اینکوترمزهای دیگر فروشنده وظایف بیشتری نسبت به خریدار دارد. اما تعهدات کم او در ترم EXW، این قضیه را جبران کرده است. کافی است فروشنده مطمئن شود محموله بسته‌بندی شده، برای صادرات آماده و جمع‌آوری کالاها امکان‌پذیر است. به این معنا که محصولات در بسته‌بندی‌های مناسب برای صادر کردن در محل تعیین شده باشند، تا خریدار بتواند آن‌ها را از محل جمع‌آوری کند. تدارک وسیله حمل و نقل برای انتقال کالا و صدور صورتحساب بارگیری (یا بارنامه هوایی) از کارهایی است که فروشنده باید انجام دهد.

وظایف خریدار در ترم EXW

زمانی‌که خریدار، محصولات را از تأمین کننده تحویل می‌گیرد یا بهتر است بگوییم آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند، تمام مسئولیت‌ها را پذیرفته است که در ادامه به هر کدام پرداخته‌ایم:

هزینه بارگیری کالا

مسئولیت بارگیری محموله از محل خریدار برای حمل آن به مکانی که صادرات کالا انجام شود با خریدار است.

تحویل به محل

در این مرحله خریدار کالای جمع‌آوری شده را برای صادرات به محل مورد نظر حمل می‌کند.

مالیات صادرات، عوارض و ترخیص کالا از گمرک

تهیه اسناد مورد نیاز برای صادرات، پرداخت هرگونه عوارض و مالیات برای صدور محموله را شامل می‌شود. برای صادرات کالا، خریدار باید به روش‌ها و توانایی‌های خودش متکی باشد.

هزینه‌های ترمینال مبدأ

خریدار باید تمام هزینه‌های پایانه مبدأ را پرداخت کند.

بارگیری

این مورد شامل بارگیری کالا در وسیله مورد نظر برای حمل و نقل می‌شود.

هزینه‌های حمل

شامل تمام هزینه‌های حمل و نقل کالا، به‌طور کامل می‌شود. خریدار به هزینه خود تمام مراحل حمل و نقل را برعهده می‌گیرد.

هزینه‌های ترمینال مقصد

منظور از این مورد هزینه حمل کالا از پایانه مقصد تا مقصد نهایی است. زمانی که محموله به مقصد تعیین شده می‌رسد، تمام هزینه‌های مربوط را خریدار باید پرداخت کند.

تخلیه در مقصد

تخلیه کردن کالا در مقصد و پرداخت هزینه‌های آن، به‌عهده خریدار است. تخلیه کالا، پس از رسیدن به مقصد نهایی نیز از وظایف خریدار است.

مالیات واردات، عوارض و ترخیص کالا از گمرک

این مورد شامل انجام تشریفات ورود کالا می‌شود که علاوه بر آن خریدار باید تمام هزینه‌های مربوط به این بخش را نیز بپردازد.

نکات مثبت و منفی قاعده EXW

برای استفاده از قانون EXW، به عنوان یک خریدار به طور حتم باید با مزایا و معایب آن آشنا باشید. در این بخش به توضیح نکات مثبت و منفی این ترم تحویل پرداخته‌ایم.

نکات مثبت تحویل كالا در محل كار

در بعضی از شرایط خاص، تحويل كالا در محل كار یا ترم EXW،  می‌تواند بهترین روش برای شما باشد. برای مثال، شرکت‌هایی که به طور معمول از یک کشور خرید می‌کنند، اگر تصمیم دارند محصولات خود را از تأمین‌کنندگان مختلف تهیه کنند و آن‌ها را به صورت یک‌جا جمع‌آوری کنند، می‌توانند از شرایط EXW بهره ببرند. در این حالت، ترم Ex Works (EXW) برای آن‌ها یک انتخاب ایده‌آل است، زیرا خریدار می‌تواند تنها یک صادرات انجام دهد.

EXW (Ex Works) به طور معمول ارزان‌ترین شیوه‌ حمل و نقل است. در برخی موارد، فروشندگان می‌توانند مالیات مربوط به محصولاتی که صادر می‌کنند را دریافت کنند و اگر یک فروشنده بر این بازگشت مالیاتی به عنوان بخشی از سود خود اعتماد داشته باشد، ممکن است FOB به طور کلی برای خریدار و فروشنده ارزان‌تر باشد. با این حال، در اکثر موارد، اینکوترمز EXW گزینه ارزان‌تری خواهد بود.

نکات منفی قاعده EXW

از لحاظ کم بودن هزینه، تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدأ (محل کار) برای خریداران انتخاب جذابی است، اما معایبی هم دارد که پیش از انتخاب باید از آن‌ها آگاه باشید.

به طور اساسی، خریدار مسئول همه ریسک‌ها و هزینه‌های مربوط به صادرات، حمل و نقل و واردات کالا است. در اکثر توافقات تجاری بین‌المللی، نقش صادرات و تحویل کالا را به فروشنده می‌دهند، اما در این اصطلاح فروشنده این مسئولیت را هم ندارد.

بارگیری کالا، تحویل آن به ترمینال مبدأ و صادرات، زمانی که با یک فروشنده معتبر کار می‌کنید، خیلی ریسک‌آور نیست. با این حال، زیرا این کارها در کشور فروشنده انجام می‌شود، مشکلاتی که اتفاق می‌افتد نیاز به رسیدگی توسط یک شریک واجد شرایط را دارد. اگر خریدار نسبت به شرایط صادرات آگاهی کافی نداشته باشد، ممکن است به دلیل همین عدم آگاهی پرداخت هزینه سنگینی را متحمل شود.

 

اگر تأمین‌کننده شما تنها تمایل به فروش محصولات خود تحت شرایط EXW دارد، بهترین گزینه شما این است که به دنبال یک شرکت لجستیکی یا مشاور حمل و نقل طرف سوم بگردید که به شما کمک کند تا در صادرات کمکتان کند. به عنوان مثال، اگر شما از چین صادرات می‌کنید، ما می‌توانیم با تعیین یک شرکت به عنوان صادرکننده به نمایندگی شما کمک کنیم. تحت شرایط خاص، دریچه تجارت می‌تواند به عنوان یک صادرکننده برای مدیریت صادرات کمک کند.

Be the first to write a review