سامانه روادید الکترونیک، پلتفرمی آنلاین و مربوط به وزارت امور خارجه است. اتباع خارجی برای ورود به هر کشوری، نیاز به اجازه دولت آن کشور دارند. وزارت امور خارجه این سامانه را با هدف صدور ویزای الکترونیکی برای اتباع خارجی راهاندازی کرده است.
روادید چیست؟
همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، اتباع خارجی با اهداف مختلفی وارد کشور میشوند. از جمله این اهداف میتوانیم موارد زیر را نام ببریم:
درمان
کار
تحصیل
و..
طبق مقررات ملی، توسط ویزا، دولتها میتوانند اجازه ورود اتباع خارجی را به کشور خود صادر کنند.
معرفی سامانه روادید بینالمللی
وبسایت evisa.mfa.ir یا همان سامانه روادید بینالمللی، سامانهای است که ویزای الکترونیک اتباع خارجی، در آن صادر میشود. اتباع خارجی با مراجعه به این سایت و دنبال کردن دستورالعمل، میتوانند درخواستهایشان را در این سامانه ثبت کنند.
پیش از راهاندازی این سامانه، اگر فردی قصد دریافت روادید یا ویزا را داشت، باید به سفارت یا دفتر کنسولگری کشور مورد نظر، حضوری مراجعه میکرد. این موضوع نه تنها برای خود اشخاص وقتگیر بود، بلکه موجب شلوغی و ازدحام در سفارتها میشد. همچنین در این حالت، پروسه صدور ویزا، برای هر دو طرف طولانی و طاقتفرسا بود.
دولت کشورهای مختلف، برای حل این مشکل، وبسایتهای مربوط به خود را راهاندازی کردند. وزارت امور خارجه ایران نیز سایتی را طراحی کرده است که تمامی اتباع خارجی میتوانند از طریق آن اقدام به دریافت ویزا کنند.
ورود به سامانه روادید الکترونیکی
وزارت امور خارجه ایران، کنار سامانه میخک که برای ایرانیان مقیم خارج از کشور است، سامانه روادید را برای اتباع خارجی طراحی کرده است. برای دریافت ویزا، اتباع خارجی کافی است که وارد وبسایت روادید الکترونیک شوند. سپس باید توسط امضای دیجیتال، درخواست ویزای الکترونیکی خود را ثبت کنند. اشخاصی که میتوانند برای این نوع ویزا درخواست دهند 4 دسته هستند:
اشخاص حقیقی
شخصی که تابعیت یک کشور خارجی را دارد و میخواهد به ایران سفر کند، باید وارد بخش درخواست فردی روادید شود. لازم است اطلاعات مربوط به خود را در این بخش وارد کند و برای ویزا درخواست دهد.
شرکتهای خصوصی و دولتی
شرکتهایی مختلفی که میخواهند میزبان متخصصان یا تاجران خارجی در ایران باشند، میتوانند برای مهمانان خود ویزا بگیرند. برای این کار آنها نیز باید وارد سامانه شوند و درخواست خود را ثبت کنند. از این طریق شرکتهای خوصی و دولتی میتوانند برای مهمانانشان ویزای الکترونیکی بگیرند.
آژانسهای مسافرتی
آژانسهای گردشگری و مسافرتی که مجوزهای لازم را دارند، میتوانند برای مسافران خود ویزا تهیه کنند. آژانسها نیز برای دریافت ویزا لازم است که از طریق سامانه مذکور اقدام کنند.
سازمانها و نهادهای دولتی
اگر نهادی قصد میزبانی مقامات خارجی را داشته باشد، لازم است که نسبت به اخذ ویزا برای آنان در سامانه اقدام کند. برای این نوع ویزا، باید از بخش سازمانها و نهادهای دولتی در سایت، درخواست ویزا را برای مهمانان خود ثبت کنند.
ویزای الکترونیکی
شاید برای شما هم سوال باشد که ویزای الکترونیکی چیست؟ ویزای الکترونیک مجوزی است که بدون مراجعه حضوری و به شکل آنلاین برای اتباع خارجی صادر میشود. اعتبار این نوع ویزا با ویزای لیبلی هیچ تفاوتی ندارد و ارزش آن با نوع لیبلی بهطور کامل برابری میکند. از مزایای این نوع ویزا میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
سرعت صدور بالا
مدارک درخواستی کمتر
آسان بودن فرآیند اخذ
هزینه کمتر
نحوه درخواست ویزای الکترونیک
برای دریافت این ویزا باید کشور مقصد خود را انتخاب کنید. پس از آن وارد وبسایت رسمی ویزای آن کشور شوید. شرایط را مطالعه کنید و مدارک مورد نیاز را آماده کنید. پس از آن فرم درخواست ویزا را کامل و دقیق پر و ارسال کنید. هنگامی که درخواست شما تایید شود ویزا را برای شما صادر میکنند. پس از آن میتوانید ویزای الکترونیک را چاپ کنید و از آن استفاده کنید.
سخن آخر
سامانه روادید الکترونیکی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گام مهمی در تسهیل فرآیند صدور ویزا برای اتباع خارجی است. این سامانه با بهرهگیری از فناوری اطلاعات، امکان درخواست آنلاین ویزا را برای افراد، شرکتها، آژانسهای مسافرتی و نهادهای دولتی فراهم میکند. با این نوآوری، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به سفارتها نیست و این امر به کاهش ازدحام در دفاتر کنسولی و سفارتخانهها کمک میکند. بنابراین، سامانه روادید الکترونیکی نه تنها به تسهیل ورود به کشور کمک میکند، بلکه زمینهساز رونق صنعت گردشگری و تقویت روابط بینالمللی است. این پلتفرم یک ابزار ضروری برای ارتقاء دیپلماسی و تسهیل ارتباطات جهانی محسوب میشود.